Mijn kwestie en Agambens oproep

In deze blogserie wil ik twee zaken met elkaar combineren. Het zou mooi zijn als ik meer helderheid kon krijgen over de ethische betekenis van literatuur en muziek. Deze vraag zit me al dwars vanaf mijn jeugd. Ik werd gegrepen door de muziek van Bach en Beethoven, en volgde een aantal jaren mijn ambitie om componist te worden. Deze ambitie ruilde ik na een half jaar conservatorium in voor een studie theologie, waarbij morele overwegingen een hoofdrol speelden. Hoe kon ik in godsnaam lekker een beetje pianospelen terwijl er in de wereld van alles mis was, oorlogen, hongersnood, armoede? En erger nog: hoe kon ik me aan die muziek ook nog serieus overgeven, alsof die ertoe deed?

Mijn andere bedoeling met deze serie is het zoeken naar antwoorden met behulp van de filosofie, met name de filosofie van Giorgio Agamben. In de theologie en filosofie dreef ik mee op diverse stromingen, de semiotiek, de Franse Nietzscheanen, het Joodse messianisme en vervolgens de literatuurfilosofie van Michail Bachtin. Hoe divers ook, ik ging er langzaam een lijn in zien, en uit behoefte aan coherentie probeerde ik die lijn te volgen bij alles wat langskwam: Deleuze, Levinas, Derrida, en ten slotte ook Agamben. Na een paar decennia studie heb ik nog steeds het idee dat er bij Agamben veel te halen valt. In honderden blogs heb ik alle vruchten opgevangen die van de boom vielen, en verslonden.

Nu wordt het tijd om de vraag op te werpen wat ik inmiddels heb verteerd en een serie te schrijven rondom een centrale kwestie. Een beetje terloops kwamen er enkele zaken langs die een nogal verrassende toespitsing aan mijn vragen gaven. Zo was er de noodzaak om geld in het laadje te brengen, waardoor ik na mijn korte academische loopbaan terechtkwam in het onderwijs en de klassieke talen. Het kon niet lang duren of ik stuitte langs deze weg op de door mij lang veronachtzaamde Politica van Aristoteles. Daar vond ik met hulp van Agamben een overtuigende koppeling tussen mijn twee zoektochten, muziek en ethiek. Kort gezegd stelt Aristoteles dat muziek een belangrijk element is in de opvoeding van jonge mensen, en nodig is voor een politieke ethiek waarin we samen geluk nastreven.

Laat dat nu precies het doel zijn dat Agamben toewijst aan de filosofie van nu. We moeten weer contact zoeken met de muzische bronnen van de taal om genezing te vinden voor de grote kwalen van onze tijd. De grootste kwaal, zo zegt hij Hannah Arendt na, is thoughtlessness. We praten maar een eind raak, maar hebben er geen erg in omdat de taal oneindig doorgaat en geen grenzen meer kent. Het gevolg is depressie alom, noem het nihilisme, melancholie, cynisme.

Om beide doelen te combineren, mijn filosofische verlangen en het volgen van Agamben, kies ik ervoor, de gedachtegang centraal te stellen. Wie mijn mening wil weten, en wie wil weten wat Agamben allemaal gezegd heeft, zal dus soms frustraties oplopen. Het liefst maak ik reclame voor het denken door te denken. In de volgende blogs wordt hopelijk geleidelijk duidelijk hoe ik mijn denkbewegingen en de filosofie van Agamben op elkaar afstem.

In mijn zelfpresentatie draait het om jeugdherinneringen. Ik zie mezelf weer als aspirant-musicus met twijfels. De herinneringen hebben een dubbelfunctie. Enerzijds zet ik ze in als illustraties, of zelfs een voorbeeld (paradigma) van mijn denken: hoe ziet iemand eruit die op weg is naar de filosofie, die nu zijn toespitsing vindt in het overdenken van Agambens oproep? Anderzijds is het een soort geestelijk proces. Op het moment dat ik ‘ik’ zeg, neem ik het woord, maar laat ik me ook door het woord grijpen en meevoeren. Er vindt een onteigeningsproces plaats. Het ik is niet meer dan een startpunt dat wegvloeit in het moment dat we als lezers delen, en zelfs met de niet-lezers. Maar niet te snel. Morgen eerst maar eens dat ik.

Bij elke blog staan links naar de andere blogs van deze serie.
 
20. Responsorium

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mijn kwestie en Agambens oproep

In deze blogserie wil ik twee zaken met elkaar combineren. Het zou mooi zijn als ik meer helderheid kon krijgen over de ethische betekenis ...